Disain

Disainer Johanna Tammsalu: “Pean olema ka juhataja, klienditeenindaja, stilist ja turundaja”

Foto: Meeli Küttim

Su looming on väga mitmekesine, sellesse mahub nii keraamilisi valgusteid kui ehteid. Mille kallal praegu töötad?
Õppisin loomingulist disaini. See tähendab, et pigem vormi ja ideed, mitte nii konkreetset materjali kasutust. See on jätnud loominguks avatud uksed, aga miinuseks vist võib lugeda fakti, et iga kord uut disaini luues peab nullist õppima materjali spetsiifilisi omadusi ja tehnikaid. Millega jälle kaasnevad kontaktide otsingud. See jälle avardab silmaringi.

Praegu töötan koos pühendunud sadulsepaga, kes on väga tugev oma erialal. Arendame välja kiike ja järi. Prototüübid valmivad loodetavasti poole aasta jooksul. Riputamissüsteem on põnev, köied on tugevamast tehiskiust, mida kasutatakse merenduses. Avamere purjetamises on see materjal ja tehnika kasutuses.

Sul on tootedisaineri kohta ideaalne ettevalmistus, oled õppinud ka reklaami ja fotograafiat. Kui palju kasutad oma disainistuudio Tamma Design juures teiste abi?
Kui on võimalus, kasutan kindlasti ka teiste profesionaalide abi. Kogu aeg üksinda omas mullis ei ole hea töötada. Suurepärane koostöö on olnud mul fotograafiga Henry Mang, kelle imeilusas mõisas oleme väga salapäraste piltidega hakkama saanud. Teised loomeinimesed ja profesionaalid aitavad avardada horisonti ja lõhkuda seinu millega mina iseennast piiran.

Mulle on suureks abiks olnud ka noor ja andekas graafiline disainer Eva Rank. Temaga lõime imeilusa Solid Spin Lampide kataloogi ja Halli Kollektsiooni trükise. Tal on värske silm fotole ja kujundusele.

Foto: Henry Mang

Kas kogu Tamma Designi valik toodetakse Eestis? Kus ja kuidas oled nende inimesteni jõudnud?
Olen teinud koostööd mitme tootjaga Euroopas kui ka Eestis. Lampe hakkasin tootma esialgu Hispaanias. Tootja stuudio jäi natuke väikseks ja kolisin juba enda lambid Eestisse.

See oli hea vahepeatus, kuniks ma tootmise Itaaliasse kolisin. Võiks öelda, et nad on parimad Euroopas. Selle koostöö üle olen ma väga uke. Nad on suurepärased.

Head tootjat leida ei ole tõesti lihtne. Väga paljudele ustele tuleb koputada. Kvaliteet, hinnasuhe ja muud detailid peavad partnerite vahel klappima.

Nörk Rack nagid ja Joti Knot ehted valmivad praegu Eestis.

Kuidas su aeg jaguneb disaineritöö ning firma juhi ja turundaja ametite vahel?
Hetkel on disain ja ettevõtlus minu jaoks väga tihedalt põimunud. Teen enamus tööd omal käel siis võitlen mitmel rindel korraga. Pean olema juhataja, klienditeenindaja, tootja, fotograaf, stilist, turundaja, koristaja ja disainer.

Tihtipeale võtavad väikesed nipet-näpet kohustused fookuse pikas perspektiivis tähtsatelt ülesannetelt. Iga uus disain on suur töövõit. Oma paari tegevusaasta jooksul saan öelda, reklaami taust ja disainiõpe sobivad ideaalselt kokku ja täiendavad teineteist.

Oled Säsi ja Bruuno laureaat, kuidas see tunnustus su karjääri mõjutanud on?
SÄSI ja BRUNO laureaadiks olemise üle on mul tohutult hea meel. Mõlemad auhinnad on toonud tubli meediakajastust ja eks see omakorda mõjutab natuke ka müüki. See näitab, et minu disain meeldib ja läheb korda.

Nagi Nörk Rack.

Oled osalenud mitmeil rahvusvahelisel disainimessil, ka Milano Disaininädalal, mida peetaks eelkõige olulisemaks disianisündmuseks Euroopas. Kas see on aidanud oma loomingut Eestist kaugemale viia kauem kui nädalaks?
Milano disaininädal on tõesti väga tuntud ja üks peamiseid, aga ka London, Pariis, Frankfurt ega Eindhoven jää alla. Kõik üritused on natuke erinevad.

Nendest osavõtt on olnud minu jaoks väga oluline. Nendel üritustel on võimalik kohtuda teiste tugevate brändide, poejuhtide, arhitektide ja sisekujundajatega. Selliseid kohtumisi naljalt mujal ei teki. Disaininädalatelt osavõtt on mulle toonud rahvusvahelisi kliente.

Kas sul on disainimaailmas eeskujusid?
Hea disain teeb mu erksaks ja paneb silma särama. Üks minu lemmikuid kaasaja disainereid on Jaime Hayon Hispaanias. Tema tööd on vahetevahel jaburad ja humoorikad, aga see, kuidas tema metsik “lapselikkus” ja veatu teostus kombineeruvad, on tähelepanuväärne. Sellised isikud inspireerivad mind.

Kas Eestis on head võimalused disainerina töötamiseks ja kus näed ennast kümne aasta pärast?
Mis on “head” võimalused? Eesti riik on vaba, seega saame ennast väljendada ja luua palju süda lustib. Suuremahulised tootmistingimused on ka olemas, aga Eesti turg on väga väike. Välisturg on avatud, aga konkurents on ääretult tihe. Hea sünergia, koostöö ja sihikindlusega on kõik võimalik.

Kümme aastat on ilus ja ümmargune number, aga nii kaugele ma ette ei julgeks mõelda. Loodan ikka disainiga edasi töötada ning olla läbipõlemise asemel targem, julgem ja ikka loomingus vaba.