Mood

Instagramis võltskaupa müünud Eesti vahendaja konto suleti, kuid päev hiljem jätkas ta uue kasutajanimega tegevust

Foto: kuvatõmmis Instagramist

Järeletehtud brändikaupa müüb Ida-Virumaalt pärit Mark Nikiforov kahel Instagrami kontol. Toodete hinnad jäävad 55-75 euro vahele. Näiteks Balenciaga 2017. aasta kevadsuvisest kollektsioonist pärinevatele kõrge säärega vaba aja jalatsitele sarnanevad tossud saab kätte 60 euro eest. Need on suurimates veebikaubamajades läbi müüdud ja jalanõusid ei leia ka enam brändi ametlikult kodulehelt, aga luksuskaupade kaubamaja Barneys veebipood näitab originaalide hinnaks ligikaudu 575 eurot.

Möödunud aasta detsembris tulid müügile Ameerika hip-hoppari Kanye Westi ja Adidase koostöös valminud tossud YEEZY Boost 350 V2 “Blue Tint”, mille eest tuli välja käia umbes 630 eurot. Samasugused jalatsid leidis nüüdseks suletud Odavatest ketsidest 55 euro eest.

Instagrami lehekülgedel Odavad tossud (hetkel 418 jälgijat) ja Brändiriided (370 jälgijat) kaupu vahendav Mark Nikiforov räägib, et on järeletehtud kaupade müügiga tegelenud kaks aastat. Selle aja jooksul on tekkinud ka juba püsikliente. “Arvan, et tegevust ei saa päris legaalseks nimetada,” nendib Nikiforov. “Kuid inimestele peab andma võimaluse osta seda, mida tahavad. Mõne originaalpaari hind võib olla isegi rohkem kui 500 eurot ja paljudel inimestel pole võimalust osta sellise raha eest. Seda ei saa nimetada suureks äriks, pigem aitame inimestel osta endale seda, mida poest ei saa.”

Nikiforovi sõnul pole brändide esindajad temaga ühendust võtnud, kuna tegevus on väike. Ta kinnitab, et tooted ei erine originaalist. “Tehas kasutab samasid materjale, isegi kaal on samasugune,” ütleb Nikiforov. “Võiks öelda, et tegemist on originaaliga, aga milleks inimesi petta? Me ei sunni kedagi neid ostma. Kui osta poest originaaltooteid, toetatakse brände.”

Karistusseadustiku järgi võib kaubamärgi omaniku õiguste rikkumise eest kohus määrata füüsilisele isikule rahatrahv kuni 1200 eurot, juriidilise isikule kuni 6400 eurot. Võltskauba müügi eest võib rahalise karistuse kõrval määrata eraisikule kuni kaheaastase vangistuse.

Politsei- ja Piirivalveameti pressiesindaja Viktoria Korpan ütleb, et kauba ehtsust saab hinnata eelkõige selle kaubamärgi omanik. Kui omanik tunneb, et tema õigusi on rikutud, on tal võimalik pöörduda tsiviilkohtusse või esitada politseile süüteoteade. Politsei- ja Piirivalveamet on viimase viie aasta jooksul karistusseaduse võltskauba paragrahvi kohta alustanud 24 menetlust.

Nike esindaja Liisa Ennuste sõnul on nad teadlikud, et üle maailma eksisteerib erinevaid müügikanaleid, mis müüvad tooteid, mille puhul on tegemist ilmselt võltsingutega. “Meil on toimiv koostöö vastavate ametkondade ja organisatsioonidega, kes selliste juhtumitega tegelevad,” kinnitab Ennuste.

Pärast seda, kui Mood oli pärinud Nike ja Adidase esindajatelt võltskaupu müüvate Instagrami eestikeelsete kontode kohta, suleti üks kahest müügikohast.

“Kahjuks me segasime kedagi elu ning meie leht odavadketsid oli blokeeritud instagrami poolt,” andis vahendaja teada. “Me tegeleme selle probleemi lahendusega.” Järgmisel päeval jätkas ta tegevust uue kasutajanime Odavad tossud all.