Mood

Kodumaise brändi Alpaka disainer Anni Ilves: “Kiirmoodi väldin täielikult, see tekitab minus ebameeldivust ja ärevustunnet”

Foto: Anahí Ayelén D'elía

Anni Ilves on kodumaise Alpaka brändi disainer, mis valmistab alpakade nahast ja villast luksuslikke rõivaid ja interjööritooteid.

Kas oled moekunsti koolis õppinud või hakkasid iseseivalt katsetama?
Kõik teed viivad Rooma, seda sõna kõige otsesemas mõttes. Mõtted tiirlesid rõivaste ümber juba väikesest peale ja tavaliselt oli peas nii palju ideid, et ei jõudnud kõike kunagi ära teostada. Katsetatud sai siiski palju.

Keskkoolist väljudes ütles kaine meel, et peaksin valima mõne kindlama eriala, mistõttu otsustasin jätta kire rõivaste ja moe vastu tagaplaanile.

Pärast paari aastat õpinguid EKA-s kujunduskunsti erialal ei andnud hing siiski rahu ning suundusin vahetusaastale Rooma, kus sai valiksuunana õppida ka moodi. Järgnenud kursuse jooksul avanes juba võimalus saada stipendium õpinguteks Roomas asuvasse Accademia Costume & Moda moeakadeemiasse, millest haarasin pikemalt mõtlemata kinni.

Räägi oma loomingust, mis teeb selle unikaalseks?
Mulle meeldib luua rõivaid, milles on originaalsus ja ajatus tasakaalus. Eelistan alati stiili mööduvatele trendidele. Loomingust võib leida rõivaid, mille väline vorm on üsna klassikaline või pigem tuttavlik, milles saab end mugavalt ja kindlalt tunda. Siiski kombineerin klassikalise vormiga omapäraseid lõikeid ja looklevaid jooni, mängin tekstuuride ja materjalidega.

Olen õnnelik, et jõudsin kudumiteni, sest need pakuvad võimaluse disainida jäägivabalt, aga katsetada samas erinevate vormide ja tekstuuridega – lõng on loomingu alguspunktis täiesti puhas leht. Hetkel olen muidugi üsna alguses ja õpin veel kõiki nippe ning võimalusi, aga olen väga põnevil avastades, mida on kudumite maailmal pakkuda.

Samuti armastan naturaalseid materjale ning alpaka on üks tõeline imekiud, mille kõiki omadusi üles loetledes tundub, nagu oleks tegu täpselt inimese vajaduste järgi aretatud materjaliga. See on väga suur motiveeriv lisaväärtus.

Millal tegid oma esimese riideeseme?
Väga, väga ammu, täpselt ei mäletagi, aga vast algklasside lõpus või põhikooli alguses. Kuna ema on alati olnud väga tegus ja tubli õmbleja, siis tahtsin kangesti sama tubli olla ja selle ära õppida. Pingelise töö kõrvalt jäi tal aga aega napiks, nii et tuli hakata ise tegema.

Kas meenub mõni kunagine töö, millele tagasi mõeldes hakkab hirmus piinlik?
Võib-olla tehnilises mõttes polnud algusaegadel veel head kogemust, kuidas asju lahendada ja kuidas mõned kangad käituvad. Kuna hindan täpsust ja kvaliteeti, siis võis mõni töö jätta oma teostuse poole pealt veidi soovida.

Peamine küsimus, mida esitatakse, kui kuuldakse, et oled disainer.
Mis on praegu moes? Mis värvid on praegu moes?

Disainerid elavad selles osas valdavalt tulevikus – kui kollektsioon jõuab publikuni, tuleb meil tegeleda juba tuleviku värvide ja trendidega. Seetõttu on selliste küsimustega õigem pöörduda stilisti või ajakirjaniku poole. Loomulikult tuleb iga kord analüüsida, kas ennustused on täide läinud, sest see õpetab paremini järgnevaid otsuseid tegema.

Suurim klišee, mida oled disaineri kohta kuulnud.
Et disaineri elu on muretu ja lihtne – tuleb vaid päevast päeva unistada. Reaalsus on aga see, et rõivaid teeme ju ikka teistele, mis tähendab, et pead iga liigutuse ja detaili, iga valitud värvi juures kaaluma väga hoolikalt, kas see on paljudele vastuvõetav. Peab õppima tundma hästi oma kliente, oskama näha nende vajadusi ja soove ja põimima seda loomingulisusega.

Disaineri intuitsioon teeb palju, kuid toote vajalikkust ja sobivust turule tuleb analüüsida kaine meelega, sest iga toote taga on numbrid, mis tähendab riski ja vastutust.

Kas vastab tõele, et disainerid käivad alati mustas? Mitu värvilist riideeset sinu kapis leidub?
Ei usu, kuigi pean tunnistama, et minu kapis leidub seda palju. Kuna armastan kõige enam rõivaid, mille teevad eriliseks originaalne vorm või lõige, siis toovad selle paremini esile just neutraalsed toonid – must, valge ja hall. Need toonid on justkui puhas lõuend.

Kas tarbid ainult disaineriloomingut või põikad teinekord ka tavapoodi sisse?
Üldiselt tarbin kas disainerite või enda loomingut, mis valmib kas enda või õmbleja käe all. Miksin mõlemat ka veidi vintage’i ja taaskasutuse leidudega. Eelistan alati brände, kelle jaoks on tähtsal kohal teha keskkonnale nii vähe kahju kui võimalik.

Kiirmoodi väldin täielikult, see tekitab minus ebameeldivust ja ärevustunnet. Rääkimata sellest, mida teeb kiirmoetööstus keskkonnale, oleks mul disainerina piinlik. Niimoodi õõnestaksin iseenda jalgealust ehk siis alavääristaksin disaineri tööd, kuivõrd need ketid tegelevad enamjaolt siiski kopeerimisega. Rikuksin ise seda turgu, mis mind toidab ja tööd annab. Disainer võiks ise näidata eeskuju ja tarbida moodi teadlikult – austades iseenda ja teiste loomingut ning tööd.

Isiklik suurim moefopaa.
Kui juukseid võib ka moe alla liigitada, siis tõenäoliselt teismeea katsetused selles vallas.

Lemmikese garderoobist. Lemmiklinn. Lemmikbränd.
Valge “pestud” siidist kimonopluus – mõnusa omanäolise lõike ja ebatavapärase vormiga. Armastan Itaalia väikeseid mereäärseid päikeselisi linnakesi, ühte neist valida oleks raske. Läbi aegade on enim muljeid jätnud Céline, Alexander Wang, Stella McCartney, Issey Miyake ja Rick Owens.

Parim nali.
Sünnib hetkes.

Suurim nõrkus.
Kvaliteetsed kangad ja materjalid – pehmed, siidised ning naha vastu hellad. Ja tume hõrk šokolaad.

Mis sulle kogu selle loomis- ja teostusprotsessi juures enim meeldib?
Rõivakollektsiooni loomise puhul meeldib enim kontseptsiooni loomine, inspireerumine ja esialgsete kavandite visandamine. See aeg, kus käid silmad-kõrvad lahti ja mõte on kogu aeg aktiivne, et ammutada inspiratsiooni ja analüüsda, mis töötaks, mis mitte, mis on üleliigne või hädavajalik. See teekond, kuidas seda inspiratsiooni rõivasteks tõlgendada on maagiline – usun, et need on ajad, mil tunnen end kõige rohkem elavamana ja kohal.

Riideese, mida pole veel disaininud, aga kindlasti tahaksid.
Jääkideta funktsionaalset struktureeritud transformeeritavat rõivast – ehk siis rõivaese, mida saad vastavalt vajadusele muuta ja millel on rohkem kui üks funktsioon või nimi.

Kui peaksid kirjeldama ühe sõnaga oma loomingut, mis see oleks?
Lõiked ja looklevad jooned.

Kes on see naine, kes kannab sinu riideid?
Enesekindel aktiivne naine, kes hindab luksust, kvaliteeti ja stiili ning väärtustab ja naudib iga hetke – nii tööl kui vabal ajal.

Mis on olnud sinu suurim õppetund selles äris?
Kui on midagi, mis piinab, mõni probleem või lahendus, mis ei taha tulla, aitavad kaks asja – kas jagada seda kellegagi, sest vahel võib vaid üksainus sõna viia mõtted õigele rajale või astuda situatsioonist täiesti välja, teha midagi täiesti irrelevantset, et anda endale ruumi ja vabadust leida lahendus – kui istuda probleemi otsas ja seda otsida, otsida, otsida, võib vaade liiga kitsaks jääda.

Kui sul oleks võimalik riietada ükskõik keda, kes see oleks ja miks?
Ei ole kunagi sellele väga mõelnud. Võib-olla Oscar Wilde’i? Meeste rõivaste maailm on ülipõnev, kuid samas on traditsiooniline ülikond ajas vähe muutunud. Põnev oleks olnud ühe oma aja suurima meesikooni ning dändi peal katsetada uusi lõikeid, stiile ja materjalide kombinatsioone.

Mis on sinu kõigi aegade lemmikum riideese, mille oled teinud ja miks?
Lemmikud vahelduvad, hetkel aga olen armunud Alapaka pikka üleelusuuruses kardigani, mille materjal on lihtsalt imeline. Tegemist on naturaalse värvimata beebialpaka villa ja siidi seguga, mis on ülimalt pehme ja mõnus. Kuna see lõng on juba ise nii eriline, siis see rõivas ei vajanudki suurt disaini, tahtsin selle puhul jätta just materjalile rohkem ruumi särada.

Kus sa näed ennast viie aasta pärast?
Kui asjad sujuvad, siis usun, et olen viie aasta pärast jätkuvalt Alpaka disainer ja loodan, et oleme jõudnud maailmas kanda kinnitada oma kudumite kollektsiooniga, nii nagu Alpaka on seda teinud juba oma kodutoodete ning sallidega.

Millist nõu annaksid ambitsioonikale moeloojatele?
Mitte liiga vara kinnitada kanda ühes brändis või stiilis ega alustada kohe oma brändiga. Soovitan alguses eksperimenteerida ja katsetada nii palju kui võimalik. Olla iga eksperimendi ja kogemuse juures mõttega kohal ning hoida alati silmad-kõrvad lahti. Õppimine ja oma uute tahkude avastamine ei lõpe kunagi, kuid kui on soov oma bränd luua, siis lähedalt ja kõrvalt mõne kogenud disaineri jälgimine annab suure edumaa. See päästab nii mõnestki komistusest, kuigi neid tuleb ikka ette.

Ja kuigi tänapäevases maailmas tuleb olla väga mitmekülgne ja paljude eri asjadega ise hakkama saada, siis soovitan end siiski ümbritseda heade ning osavate inimestega, kes täiendaksid sinu nõrgemaid külgi. Mina pooldan pigem seda, et igaüks peaks tegema seda, milles on parim, sest muidu on oht kaotada nii iseend kui oma loomeenergia.

Mis on sinu lemmik mantra või tsitaat, mille järgi sa elad?
Ela ja lase teistel elada.

LOE KA: Vintage’i-kuninganna Kirsti Saleh: “Võiks öelda, et olen kingasõltlane”